سفارش تبلیغ
صبا ویژن
""""""""""""
وبلاگافکت نوار وضعیت
"""""""""""""

چیزی شبیه سکوت....
چیزی شبیه سکوت فریاد حروفی است که در حلقوم جان قلم مانده اند! نمی گویم سکوت است که فریاد بی قراری روزهای بی کسی است فریادی به اوج سکوت و سکوتی به عمق دریای تنهایی....

 

  

  

زنان و دختران؛

 ریحانه اند؛ از بلورند، بلوری که طاقت خیانت یک نگاه را هم ندارند!

باید معشوق باشند، محبوب باشند که هویتشان به همین است.

از بلور انتظار چه طاقت و چه استقامتی است؟ با خشم بلاها یا طوفان

رنجها چنان می شکنند که هرگز قابل ترمیم نیست. 

اصلا روحیات و خلق و خویشان

 به گونه ای  است   که هرگز کسی از آنان توقع کار مردانه را ندارد.

  به همین خاطر است که دین، جهاد را بر زنان واجب

  نکرده است.

   امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید:

 زن مانند ریحانه است و مانند گل است نه قهرمان.

   زنان مانند گلند و گل هرگز طاقت مواجه شد

 با ناملایمات را ندارد، نه طاقت گردباد و طوفان دارد و نه طاقت

 خشم بلاها ؛

 

 در طول تاریخ به تعداد انگشتان دست بودند زنانی که در برابر این

 

حوادث ایستادگی کردند و گل وجودشان پژمرده نشد؛

 

و اینک تاریخ کربلا و استقامت شیر زنی به نام زینب که درود خدا بر او باد

 

انسان را مات و متحیر انگشت بدهان می نماید.

 

راستی این چه استقامتی بود او را زینت دیده بود که در کوره بلای عظیم

 

عاشورا خوش درخشید و ندای مارایت الا جمیلا یش برتارک تاریخش درخشید

 

ما از عظمتش چیزی نیافتیم و از بزرگیش خوشه ای نچیدیم

 

تنها باید بگوییم تو نشناخت جز حسین علیه السلام و حسین را نشناخت

 

جز تو.....

 


[ چهارشنبه 92/7/10 ] [ 10:31 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

 

در دو جای قرآن خدای متعال بحث محرم و نامحرمی را بطور صریح بیان کرده

 و  کسانی که از نظر شرعی محدویتی در ارتباطات کلان

 یا جزئی انسان دارند را به طور آشکار معرفی کرده است.

از مجموع این آیات و روایاتی که در این مورد مطرح شده است

می توان گفت عامل محرمیت فیزیکی دو عامل است:

1.عامل اول:

 به تعبیر بزرگان و فقهای عظام نسبی است یعنی یک نسبتی میان

طرفین برقرار است مثل اینکه خواهر و برادرند یا خاله و خواهر زاده اند

2. عامل دوم:

 سبب است یعنی یک سبب خارجی سبب محرمیت می شود

مثل عقد نکاح یا رضاع که به معنای شیر خوردن از یک مادر است که

به اصطلاح به اینان برادر و خواهر رضاعی می گویند.

با توجه به این مقدمه ای که گفته شد یک محرمیت دیگری هست

 که مافوق محرمیت سببی و نسبی است و آن محرمیت با

اهل بیت علیهم السلام است.

محرمیت با اهل بیت علیهم السلام دارای آثار و برکاتی است

 که هیچ سودی با آن برابری نمی کند.

در میان اصحاب اهل بیت علیهم السلام در طول حیات آن بزرگواران

 تنها گروهی اندک توانستند به مقام محرمیت با آن بزگواران برسند.

نشانه مهم این محرمیت اسرار پنهانی بود که

 ائمه طاهرین علیهم السلام در اختیارشان گذاشتند.

برای شناخت این افراد برجسته میتوان به روایات اهل بیت علیهم السلام

مراجعه کرد.

در این روایات محرمان سر اهل بیت علیهم السلام با کلمه «مٍنا» یاد شده اند

 «مناِِ» یعنی از ماست.

 بعنوان نمونه حضرت سلمان سلام الله علیه کسی بود که به این مرحله رسید .

 او گرچه از ایران به حجاز هجرت کرده بود و در نگاه مردم عرب یک غریبه به شمار

 می رفت اما کسی بود که توانست به مقام محرمیت اهل بیت علیهم السلام

دست یابد بطوری که از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود :

سلمان از ما اهل بیت است.

امیر عارفان و صاحب سر خدای متعال حضرت علی علیه السلام در مورد ایشان فرمود:

سلمان دریای عمیقی است که غواصان عالم نمی توانند عمق او را کشف کنند.

یکی دیگر از کسانی که به مقام محرمیت اهل یبت علیهم السلام رسید

ابا عبیده حذا بود او کسی بود که وقتی از دنیا رفت همسرش به

 شدت می گریست? امام صادق علیه السلام علت گریه اش را جویاشد

 وی گفت: همسرم ابا عبیده مرد در حالی که غریب بود. حضرت فرمود

 او  غریب نبود شوهرت از ما اهل بیت است.

این بحث دامنه داری است که اگر بخواهیم به شرح حال تمام

کسانی که به این مقام رسیدند {گرچه اندک هستند} اما وقت بسیاری را می طلبد.

غرض از این مقدمه این است که : اولا این مقام مقام انحصاری

 نیست و ما و شما نیز می توانیم با کوشش به چنین مقامی دست یابیم

ثانیا : شانیت و جنسیت و موقعیت اجتماعی برای برخوداری

از این مقام مطرح نیست. هر کسی در هر جایی از دنیا باشد

 و در هر مقام و موقعیتی باشد می تواند خود را به چنین مقامی برساند.

حال سوال این است که چه کنیم تا به چنین مقامی برسیم ؟؟؟

از نظر قرآن کریم و روایات یک راه بیشتر وجود ندارد و کسی

که چنین را هی را تجربه کند به چنین مقامی خواهد رسید. آن راه

کدام است؟؟ قرآن و راوایات تصریح دارند که برای رسیدن به مقام

محرمیت اهل بیت علیهم السلام تنها راه این است که «ولایت آنان

با جان و دل پذیرفته شود» و محور تمام فعالیتها و برنامه های زندگی ولایت آنان باشد.

توضیح در یک کلام اینکه : بیشتر مردم وجود مقدس اهل بیت

علیهم السلام را در حاشیه زندگی قرار داده اند نه در متن ؛

 فرق است میان اینکه کسی آنان را در حاشیه قرار دهد یا در متن.

کسی که متن زندگیش اهل بیت علیهم السلام است بطور قطع تمام

 برنامه هایش حول محور خواست آنان می چرخد. اما کسی که آن

بزگواران را در حاشیه نگاه داشته است و نقطه پرگار زندگیش هوا

و هوس است بطور قطع آنان را مانند یک شی تزیینی

 فقط برای زینت و زیبا تر شدن بکار گرفته است.

توضیح بیشتر این مطلب ان شاء الله خواهد آمد.

 


[ چهارشنبه 92/7/10 ] [ 4:18 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

 

 

                                                            ?عکس                                                                                 

?                                                                           میز گرد تلویزیونی 

 

                                                                                        

                                                                              حسینه اعظم زنجان

 

                                                                 

                                                                          

                                                         

 

                                                      

                                        

 

                             برای دریافت متن و صوت سخنرانی اینجا را کلیک کنید

                

                                                

                                                                               فرات ، کربلای معلا ، آل یاسین 86

 

 

                                     

                                                   

 

                                  

                                                 

                                      حاج عباس کشوانی کلید دار سرداب مقدس قمر بنی هاشم علیه السلام (کربلا89

 

                                              

                                                                       مسجد خرمشهر سال 67

                                               

                               حاج حسن باقری و حاج علی خورشید مداحان اهل بیت علیهم السلام (یزد 89

 

                    

                                    از پیامبران الهی سلام الله علیه ( تخت فولاد اصفهان

                                                                                 

 دفتر آیه الله العظمی بروجردی 90

                                                                    

                                       

 

                                                                                       

 

                        تصاویر سخنرانی حجت الاسلام ظهیری

                       به مناسبت شهادت حضرت صادق علیه السلام

                                    در دفتر آیه الله العظمی بروجردی رحمه الله علیه

              

                                       

                       

                          

                              

 

                                 

 

                             برای دریافت متن و صوت سخنرانی اینجا را کلیک کنید

 

                                                    a20[1].jpg
                                                   
 

!                                                       با حاج سید مهدی میرداماد

                                                                 

                                                            بین الحرمین کربلای معلا
                       

                                     

 

?                                           با علامه استاد مرحوم باقر شریف قرشی ( نجف اشرف 86)

      

                   عکس    عکس        عکس

             میزگرد تلویزیونی                     در حال ضبط برنامه                                      16 سالگی

?  

 

عکس        عکس


با حجت الاسلام پناهیان                                                   با مداح اهل بیت حاج مهدی منصوری (یزد یاد وارده شهدا)
 

          عکس   عکس

زمان جنگ مسجد جامع خرمشهر?                                                     منطقه جنوب سال 66
                  
                       
1
                                                                         

تصاویر هیئت فاطمیون قم ظهیری

 

                             جلسات هیئت فاطمیون 3

                             جلسات هیئت فاطمیون 2

 

                             جلسات هیئت فاطمیون 3

                                 هیئت فاطمیون قم ظهیری

                           جلسات هیئت فاطمیون 4

                                                                                                  

 

                          عکس  با حاج احمد واعظی  مداح اهل یبت علیهم السلام (ساری محرم91)

                        عکس   با حاج ابراهیم قانع    مداح اهلبیت علیهم السلام (اصفهان محرم90)                                      

 

                    عکس با استاد سید حسین مومنی

 

                                       

                          قبر حاج آقا رحیم ارباب اصفهان تخت فولاد

                       عکس با حجت الاسلام شهاب مرادی

                

                         تخت فولاد حاج آقا رحیم ارباب

                                                                                                                                          


[ دوشنبه 92/7/8 ] [ 11:36 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

 

 

پاکی و عفت به معنای فرار کردن از معرض گناه است؟

 نه؛

پاکی به معنای شکستن ابزار گناه نبوده

 و اگر کسی اینگونه به آن رسید؛ ارزش چندانی ندارد.

در نگاه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام پاکی و تقوا وقتی ارزش دارد

که اگر انسان در معرض گناه قرار گرفت نیرویی را در خود

 رشد داده باشد که بوسیله آن نیرو خود را حفظ نماید.

حال این سوال مطرح می شود که کدام نیروست که انسان را در برابر گناهان

حفظ کند؟ و انسان باید مسلح به کدام سلاح شود که او را از انجام معصیت باز دارد؟

پاسخ این سوال را با توجه به سخنان معصومان علیهم السلام

در حد توان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شما خواننده گرامی نیز می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

یکی از ارزشمند ترین نیروهایی که آدمی را به پاکی می کشاند نیروی ارزشمند حیا است.

 حیا که همان خجالت کشیدن استانسان را به گونه ای

بار می آورد که اگر در معرض گناه هم قرار گرفت باز حفظ شود.

نیروی حیا نیروی فوق العاده ای است که اثر آن از هزاران سلاح گرم و سرد بیشتر است ،

همانگونه که بی حیایی نیروی زیادی دارد به گونه ای که اگر جامعه ای بی حیا شد

 و لباس زیبا و دلربای آن از پیگر جامعه باز شد ، جامعه را به لجن زاری

تبدیل می کند که جز گنه کاران حرفه ای نمی توانند از آن بهره بگیرند.

انسانیت انسان و جامعه مدرن به این است که لباس حیا را به تن نماید و

 گرنه هرگز سرعت گیری مقابل جنایات و مفاسد نخواهد داشت.

در روایات اسلامی رابطه حیا و ایمان مانند دو رکن اساسی

برای انسانیت انسان معرفی شده است.


[ دوشنبه 92/7/8 ] [ 9:29 صبح ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

                 بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان !

هر چیزی بهاری داره و بهاره عمر انسان جوانی است.

ارزش جوانی به قدری زیاد که بیشتر از یک بار اتفاق نمی افتد

 پس باید حواس جمع باشد که یک وقت این بهار آفت زده نشه

من چند تا از آفت هایی که ممکنه بهار عمر یک جوون رو آفت

 زده بکنه رو می نویسم شما بخونید و لذت ببرید:

اول: غرور

 آفت اول بهار عمر انسان « غرور » است که خیلی خطرناکه ،

راستش یک جوان ناخواسته به بلوغ می رسه و ناخواسته

 احساس استقلال می کنه باید مواظب باشه که دچار کبر و غرور نشه

شیطان که دشمن قسم خورده آدم  است به خاطر کبر و غرورش

دچار بدبختی شد و از درگاه رحمت خدای متعال رونده شد

بزرگان ما می گن، حضرت عیسی علیه السلام یک روز به

خدای متعال گفت من می خوام میان شما و شیطون رو آشتی بدم ،

 خدای متعال فرمود برو به او بگو اگر تو به کنه توبه اش رو

می پذیرم و او را به مقامش بر می گردانم

حضرت عیسی علیه السلام با خوشحالی آمد پیش

 شیطان و گفت من بالاخره کار خودم رو کردم و میان تو خدا را آشتی دادم

شیطون گفت چطور فرمود به خدا گفتم شیطان

رو بیامرز ، خدا فرمود برو بگو توبه کنه اونو می بخشم

شیطان تا این جمله عیسی علیه السلام رو شنید با

پرخاش گفت : تو بی خود کردی ، من که قصد

 آشتی ندارم ، خدا باید از من عذر خواهی کنه تا اونو ببخشم

آره دوست عزیز این اثر کبر و غرور ه

دوم:غضب

آفت دومی که جوانان را تهدید می کنه غضبه ، غضب کلید

 همه زشتی هاست و همه بدی ها ریشه در غضب انسان دارد

پیغمبر می فرماید مواظبب باشید و غضب خودتونو کنترل کنید

 که دریچه های بدی را به روی شما باز نکنه

یک جوان در منزل ممکن است خیلی از مواقع ناخواسته

عصبانی بشه و از کوره در بره باید مواظب باشه که نارحتی

 نکنی و خشم خودش رو کنترل کنه

داستان زیاد ولی فقط یک خاطر ه کوچیک می گم ، رفته بودم زندان

 برا سخنرانی ، یک جوونی رو دیدم بهش گفتم برا چی زندانی شدی ؟

 گفت تو خونه نارحت شدم و با بابام درگیر شدم، یک مرتبه گوشت کوب

 رو برداشتم و به زمین زدم ، گوشت کوب پرت شد و خورد به گیجگاه بابام و در جا مرد

به خدا نمی خواستم پدرم رو بکشم ولی شد ، این اثر خشم و غضبه

سوم:رفیق بد

آفت سومی که جوانی یک جوان رو تهدید می کنه رفیق بده و نابابه

به خدا جوونا ، خیلیا از دوستای ناباب نابود شدند و سقوط و بدبختی

 خودشونو از رفیقاشون می دونن

خدای متعال در قرآن می فرماید روز قیامت بعضی از افراد آرزو

می کنن و می گن ای کاش با فلانی رفیق نمی شدیم که

 روز گارمان اینجوری سیاه نمی شد

تا توانی می گریز از یار بد         یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند         یار بد هم بر جان و هم بر ایمان زند

اعتیاد ، به مواد مخدر ، قتل ، دزدی ، و تعدی به آبرو و شخصیت

 مردم همه محصول انتخابهای زشت انسان است

 که یکی از مهمترین آنها دوستان نابابند.


[ یکشنبه 92/7/7 ] [ 6:7 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

                 بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان !

هر چیزی بهاری داره و بهاره عمر انسان جوانی است.

ارزش جوانی به قدری زیاد که بیشتر از یک بار اتفاق نمی افتد

 پس باید حواس جمع باشد که یک وقت این بهار آفت زده نشه

من چند تا از آفت هایی که ممکنه بهار عمر یک جوون رو آفت

 زده بکنه رو می نویسم شما بخونید و لذت ببرید:

اول: غرور

 آفت اول بهار عمر انسان « غرور » است که خیلی خطرناکه ،

راستش یک جوان ناخواسته به بلوغ می رسه و ناخواسته

 احساس استقلال می کنه باید مواظب باشه که دچار کبر و غرور نشه

شیطان که دشمن قسم خورده آدم  است به خاطر کبر و غرورش

دچار بدبختی شد و از درگاه رحمت خدای متعال رونده شد

بزرگان ما می گن، حضرت عیسی علیه السلام یک روز به

خدای متعال گفت من می خوام میان شما و شیطون رو آشتی بدم ،

 خدای متعال فرمود برو به او بگو اگر تو به کنه توبه اش رو

می پذیرم و او را به مقامش بر می گردانم

حضرت عیسی علیه السلام با خوشحالی آمد پیش

 شیطان و گفت من بالاخره کار خودم رو کردم و میان تو خدا را آشتی دادم

شیطون گفت چطور فرمود به خدا گفتم شیطان

رو بیامرز ، خدا فرمود برو بگو توبه کنه اونو می بخشم

شیطان تا این جمله عیسی علیه السلام رو شنید با

پرخاش گفت : تو بی خود کردی ، من که قصد

 آشتی ندارم ، خدا باید از من عذر خواهی کنه تا اونو ببخشم

آره دوست عزیز این اثر کبر و غرور ه

دوم:غضب

آفت دومی که جوانان را تهدید می کنه غضبه ، غضب کلید

 همه زشتی هاست و همه بدی ها ریشه در غضب انسان دارد

پیغمبر می فرماید مواظبب باشید و غضب خودتونو کنترل کنید

 که دریچه های بدی را به روی شما باز نکنه

یک جوان در منزل ممکن است خیلی از مواقع ناخواسته

عصبانی بشه و از کوره در بره باید مواظب باشه که نارحتی

 نکنی و خشم خودش رو کنترل کنه

داستان زیاد ولی فقط یک خاطر ه کوچیک می گم ، رفته بودم زندان

 برا سخنرانی ، یک جوونی رو دیدم بهش گفتم برا چی زندانی شدی ؟

 گفت تو خونه نارحت شدم و با بابام درگیر شدم، یک مرتبه گوشت کوب

 رو برداشتم و به زمین زدم ، گوشت کوب پرت شد و خورد به گیجگاه بابام و در جا مرد

به خدا نمی خواستم پدرم رو بکشم ولی شد ، این اثر خشم و غضبه

سوم:رفیق بد

آفت سومی که جوانی یک جوان رو تهدید می کنه رفیق بده و نابابه

به خدا جوونا ، خیلیا از دوستای ناباب نابود شدند و سقوط و بدبختی

 خودشونو از رفیقاشون می دونن

خدای متعال در قرآن می فرماید روز قیامت بعضی از افراد آرزو

می کنن و می گن ای کاش با فلانی رفیق نمی شدیم که

 روز گارمان اینجوری سیاه نمی شد

تا توانی می گریز از یار بد         یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند         یار بد هم بر جان و هم بر ایمان زند

اعتیاد ، به مواد مخدر ، قتل ، دزدی ، و تعدی به آبرو و شخصیت

 مردم همه محصول انتخابهای زشت انسان است

 که یکی از مهمترین آنها دوستان نابابند.


[ یکشنبه 92/7/7 ] [ 5:55 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

   

دل بر دلبران

 حضرت مولا علی علیه السلام در فرازی از خطبه 152 نهج البلاغه

  کلید سعادت انسان در دنیا و آخرت  را در عرفان به  مقام شامخ اهل بیت علیهم السلام معرفی کرده است.

 آن بزرگواران مظهر رحمت حضرت حقند و هیچ کمبودی در آنان یافت نمی شود ،

  سرتا سر زندگیشان نور است و ذره ای تاریکی در مورد آنان راه ندارد، شاهد این نکته

 فرازی از زیارت جامعه کبیره است که امام هادی علیه السلام تصریح کرده است که:

      فخلقکم الله انوار فجعلکم بعرشه محدقین

آری آن بزرگواران نور مطلقند و هر تاریکی با اتصال به آنان به نور محض مبدل می شود،

 با توجه به مطالب فوق وجود مبارک امیر عارفان حضرت مولا علیه السلام در این فرا

 ز از سخن خویش ملاک سعادت انسان را در یک کلیدی دانسته که خود دارای دو شاخه است

  شاخه اول این است که آنها شناخته شده باشند و شاخه دوم این است که این فرد در نگاه

  آن بزرگواران به این درجه رسیده باشد که جزو دوستداران و شیعیان آنان به حساب آید

  در مورد اینکه آن بزرگواران همه دوستان خود را می شناسند هیچ شک و شبهه ای

  نیست اما برای بالا بردن سطح معرفتی خوانندگان به چند نمونه توجه کنید:

 داستان غیب گویی امیر مومنان علیه السلام

 ابن ابی الحدید معتزلی که یکی از بزرگان اهل سنت است و شرحی در نهج البلاغه نگاشته است نقل می کند:

 روزی امیر مومنان علیه السلام در مسجد کوفه نشسته بودند و گروهی از مردم نیز حضور داشتند.

 در این میان زنی وارد شد و در حالی که خود را به حضرت نزدیک کرد فریاد برآورد:

  ای کسی که مردان ما را کشتی ! ای کسی که خونهای ما را بر زمین ریختی!

  و ای کسی که کودکان ما را یتیم کردی!!!

 و خلاصه هر چه خواست به حضرت گفت. عمربن حریث که از دشمنان امام است

  و چهر زشت خود را زیر نقاب نقاق مخفی کرده بود می گوید: ناگهان

  مولا علی علیه السلام به آن زن فرمود:

تو انسان بد زبانی هستی که از نظر جنسیت مشکل داری ! نه مردی و نه زن!!

 عمر بن حریث می گوید: من به دنبال این زن حرکت کردم و او را در خیابان یافتم

 و به بهانه اینکه می خواهم به تو جایزه ای بدهم چرا که حرف های دل مرا نیز به

  علی زدی او را به خانه خود برد و دستور داد کنیزان او را تفتیش کنند

  و او را عریان کرده و لباسهایش را در آورند.

 آن زن همینکه دید قصد دارند او را تفتیش کنند ناگهان نشست و فریاد زد

  که این کار را نکنید به خدا قسم فرزند ابوطالب درست گفته است.

 ابن ابی الحدید در این قسمت می گوید: عمربن حریت برگشت و به

 امیر مومنان علیه السلام خبر داد و ضمن آن سوال کرد که

 شما از کجا دانستید آن زن از نظر جنسی مشکل دارد؟؟

 حضرت فرمود: شبی که رسول خدا از دنیا رفت من سر مبارکش را در آغوش داشتم ،

  آن حضرت هزار باب علم را به رویم گشود که از بابی هزار باب دیگر گشوده میشد،

  یکی از درهایی که به رویم گشوده شد این بود که تا قیامت تمام دوستانم را به من معرفی کرد.

 آری اهل بیت علیهم السلام همه دوستان خود را به اسم می شناسند بطوری که

  در روایات تصریح شده است که آن بزرگواران تصریح کرده اند آنقدر آشنایی ما به شما

 زیاد است که انگار از خودتان به خودتان آگاه تریم.


[ جمعه 92/7/5 ] [ 6:50 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

سلام

آنقدر الفاظ و معانی مقدسی ذهن و فکرم را مشغول کرده است

 که نمی دانم از کجا شروع کنم و چگونه به پایان برسانم...

باور کنید حروف زیر دستانم در ترافیک عجیبی قرار گرفته اند که نمی دانم

تا چند ساعت دیگر راه بندانشان پایان می پذیرد؟؟؟

از عشق تا عشق از فاصله تا فاصله از حسرت تا حسرت

 و خلاصه از وصل تا انتظار ؟؟؟ کدام ؟؟؟؟

فقط یک جمله کوتاه و خدا نگهدار...

مهدی فاطمه به اندازه کافی مشکل دارد، ما دیگر برای او مشکل آفرین نباشیم ،

او رکن عالم خلقت است و هر چه هست از دست الهی او صادر می شود.

در روایات آمده است که ایشان غصه و غم شیعیان را می خورد و آنقدر

 محبتش زیاد است که هیچ محبتی به محبت او نمی رسد.

بیایید با یک لحظه دوری از گناه و تحصیل پاکی او را مهمان لحظه های

 خوش تنهایی خود کنیم و او را از بیابان غیبت به دیار حضور بکشانیم

 و خود را مشمول دعاهای حضرتش قرار دهیم.

او فرمود: ما هر گز یاد و خاطر شما را از یاد نبرده ایم . پس بیاید

یاد عزیزی که همواره به یاد ماست را زنده کنیم

و غم و غصه هایش را با یک جرعه تقوا برطرف کنیم.

و خلاصه اینکه :

هر چه را دارید مدیون منید         ای نمک خواران نمکدان نشکنید

شیوه ما راندن دلخسته نیست      خود حجابید ور نه این در بسته نیست

آری ما خود حجاب خودیم و گرنه آن حضرت حاضر است و ناظر.

به نظر شما او برای این که حضور خودش را به ما بفهماند چه باید می کرد که نکرده است؟؟؟

به خدا قسم نه نوری به علمش می افزاید و نه تاریکی سبب مخفی شدن ما

 از دید الهی او می شود ،‏پس بیایید همواره خود را در

حضورش بدانیم و یک کاسه خجالت را با شرمندگی سر کشیم .

این یکی از مهمترین راهای رسیدن به تقوای الهی است، یعنی درک حضور او ،

 حضور او که هیچ وقت غایب نبوده و نخواهد بود و همواره ما را زیر نظر دارد.

نظر شما چیست؟؟؟/

با نظرتان ما را شاد کنید...... 


[ پنج شنبه 92/7/4 ] [ 9:9 صبح ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

 

 


سال یکهزار و سیصد و سى و دو شمسى بود، من و عده‏ اى

 از جوانان پرشور آن روزگار پس از تبادل ‏نظر و بحث و مشاجره

به این نتیجه رسیده بودیم که چه دلیلى دارد که ما

نماز را به عربى بخوانیم؟

چرا نماز را به زبان فارسى نخوانیم؟ و عاقبت تصمیم گرفتیم

 که نماز را به فارسى بخوانیم و همین‏ کار را هم کردیم. 

 والدین، کم‏ کم از این موضوع آگاهى یافتند و به فکر چاره

افتادند.


آنها هم پس از تبادل‏ نظر با یکدیگر تصمیم گرفتند که اول خودشان

 با نصیحت کردن ما را از این کار باز دارند و اگر مؤثر نبود راه دیگرى برگزینند،

چون پند دادن آنها مؤثر نیفتاد روزى

 

ما را به نزد یکى از روحانیون آن زمان بردند و آن فرد روحانى

 وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز مى‏خوانیم به طرز اهانت‏ آمیزى، ما را کافر و نجس خواند.

این عمل او ما را در کارمان راسخ ‏تر و مصرتر ساخت.

عاقبت یکى از پدران، آنها را یعنى والدین دیگر افراد را به این

 فکر انداخت که ما را به محضر حضرت آیت‏ الله حاج ‏آقا رحیم

ارباب ببرند و این فکر مورد تأیید قرار گرفت و روزى آنها نزد

ایشان مى‏روند و موضوع را با ایشان درمیان مى‏گذارند و ایشان

دستور مى‏دهند که در وقت معینى ما را به خدمت آقاى ارباب راهنمائى کنند. 



      مرقد عارف واصل آیت الله حاج آقا رحیم ارباب - تخت فولاد اصفهان 

                                                                                                                                                                                                                                            
 
در روز موعود ما را که تقریباً پانزده نفر مى‏شدیم به محضر مبارک ایشان بردند.

در همان لحظه اول چهره نورانى و لبان خندان ایشان ما را

مجذوب خود ساخت و آن بزرگمرد را غیر از دیگران یافتیم و

 دانستیم که اکنون با شخصیتى استثنایى مواجه هستیم.

ایشان در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمودند،

 سپس رو به والدین ما کردند و فرمودند شما که نماز را

 به فارسى نمى‏خوانید ! فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان

تنها بگذارید ! .

وقتى آنها رفتند حضرت آیت‏ الله ارباب رو به ما کردند و فرمودند

 بهتر است شما یکى‏ یکى خودتان را به من معرفى کنید و هر

 کدام بگوئید که در چه سطح تحصیلى هستید و در

چه رشته‏ اى درس مى‏خوانید. پس از آن که امر ایشان را اطاعت کردیم،

 به تناسب رشته و کلاس هر کدام از ما پرسشهاى علمى

 طرح کردند و از درس هایى از قبیل جبر و

مثلثات و فیزیک و شیمى و علوم

طبیعى مسائلى پرسیدند که پاسخ اغلب آنها از عهده

 درس هاى نیم‏ بندى که ما خوانده بودیم خارج بود، اما

هر یک از ما از عهده پاسخ پرسشهاى ایشان برنمى‏آمد، با اظهار

لطف حضرت ارباب مواجه مى‏شد که با لحن پدرانه‏ اى

 پاسخ درست آن پرسشها را خودشان مى‏ فرمودند.

اکنون ما مى‏فهمیم که ایشان با طرح این سئوالات قصد داشتند

ما را خلع سلاح کنند و به ما بفهمانند که آن دروس جدیدى را که

 شما مى‏خوانید من بهترش را مى‏دانم ولى به

آنها مغرور نشده ‏ام. پس از اینکه همه ما را خلع سلاح کردند

 به موضوع اصلى پرداختند و فرمودند: والدین شما نگران شده ‏اند

که شما نمازتان را به فارسى مى‏خوانید، آنها

نمى‏دانند که من کسانى را مى‏شناسم که، نعوذبالله، اصلاً نماز نمى‏خوانند.


شما جوانان پاک اعتقادى هستید که هم اهل

دین هستید و هم اهل همت. من در جوانى مى‏خواستم

 مثل شما نماز را به فارسى بخوانم اما مشکلاتى پیش آمد که

نتوانستم به این خواسته جامه عمل بپوشم، اکنون شما به

خواسته دوران جوانى من لباس عمل پوشانیده‏ اید، آفرین

به همت شما. اما من در آن روزگار به اولین مشکلى که

برخوردم ترجمه صحیح سوره حمد بود که لابد شما آن مشکل را حل کرده‏ اید.


اکنون یک نفر از شما که از دیگران بیشر مسلط است به

من جواب دهد که بسم ‏الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه کرده است.

یکى از ما به عادت محصلین دستش را بالا گرفت و داوطلب پاسخ به آیت‏ الله ارباب شد.

جناب ایشان با لبخند فرمودند که خوب شد که طرف مباحثه

ما یک نفر است، زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند برنمى‏آمدم.

بعد رو به آن جوان کردند و فرمودند: خوب بفرمائید که بسم‏ الله

 را چگونه ترجمه کرده ‏اید؟ آن جوان گفت بسم‏ الله الرحمن الرحیم

 را طبق عادت جارى ترجمه کرده‏ ایم: به نام

خداوند بخشنده مهربان.

مرحوم ارباب با لبخندى فرمودند: گمان نکنم که ترجمه درست بسم‏ الله چنین باشد.

در مورد «بسم» ترجمه «به ‏نام» عیبى ندارد. اما «الله»

 قابل ترجمه نیست زیرا اسم عَلَم (=خاص) است براى خدا و اسم عَلَم را نمى‏توان ترجمه کرد.

مثلاً اگر اسم کسى «حسن» باشد نمى‏توان به او گفت « زیبا».

درست است که ترجمه «حسن» زیباست اما اگر به آقاى حسن بگوئیم آقاى زیبا حتماً خوشش نمى‏آید.


کلمه الله اسم خاص است که مسلمانان بر ذات

خداوند متعال اطلاق مى‏کنند، همان‏گونه که یهود خداى متعال

 را «یهوه» و زردشتیان «اهورامزدا» مى‏گویند. بنابراین نمى‏توان

«الله» را ترجمه کرد، بلکه باید همان لفظ جلاله را به کار برد.

 خوب «رحمن» را چگونه ترجمه کرده‏ اید؟

رفیق ما پاسخ داد که رحمن را بخشنده معنى کرده ‏ایم.

 مرحوم ارباب فرمودند که این ترجمه بد نیست ولى کامل هم نیست

 زیرا رحمن یکى از صفات خداست که شمول رحمت

و بخشندگى او را مى‏رساند و این شمول در کلمه بخشنده نیست،

 یعنى در حقیقت رحمن یعنى خدائى که در این دنیا هم بر

 مؤمن و هم بر کافر رحم مى‏کند و همه را در کنف

لطف و بخشندگى خود قرار مى‏دهد از جمله آن که نعمت

رزق و سلامت جسم و امثال آن عطا مى‏فرماید.

در هر حال ترجمه بخشنده براى رحمن در حد کمال ترجمه نیست.

 خوب، رحیم را چطور ترجمه کرده‏ اید؟ رفیق ما جواب داد که رحیم را به «مهربان» ترجمه کرده ‏ایم.


آیت‏ الله ارباب فرمودند:

اگر مقصودتان از رحیم من بودم (چون نام مبارک ایشان رحیم بود)

بدم نمى‏آمد که اسم مرا به «مهربان» برگردانید؛ اما چون رحیم کلمه‏ اى

 قرآنى و نام پروردگار است باید آن را

غلط معنى نکنیم. باز هم اگر آن را به «بخشاینده» ترجمه کرده بودید

 راهى به دهى مى‏برد، زیرا رحیم یعنى خدایى که در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى‏کند و صفت

«بخشایندگى» تا حدودى این معنى را مى‏رساند. بنابر آنچه گفته شد

 معلوم شد که آنچه در ترجمه «بسم ‏الله» آورده ‏اید بد نیست ولى کامل نیست و از جهتى نیز در آن

اشتباهاتى هست، و من هم در دوران جوانى که چنین قصدى

 را داشتم به همین مشکلات برخورد کردم و از خواندن نماز به فارسى منصرف شدم،

 تازه این فقط آیه اول سوره

حمد بود اگر به بقیه آیات بپردازیم موضوع خیلى غامض ‏تر از این خواهد شد.

اما من عقیده دارم شما اگر باز هم به این امر اصرار دارید، دست

از نماز خواندن به فارسى بر ندارید، زیرا خواندنش بهتر از نخواندن نماز به‏ طور کلى است.


در اینجا، همگى شرمنده و منفعل و شکست‏ خورده به

حال عجز و التماس از حضرت ایشان عذرخواهى مى‏کردیم و

قول مى‏دادیم که دیگر نمازمان را به فارسى نخوانیم و

نمازهاى گذشته را نیز اعاده کنیم، اما ایشان مى‏فرمودند من فقط

 مشکلات این کار را براى شما شرح دادم.

ولى ما همه عاجزانه از پیشگاه ایشان طلب بخشایش

 مى‏کردیم و از کار خود اظهار پشیمانى مى‏نمودیم. حضرت آیت‏ الله ارباب

 با تعارف میوه و شیرینى مجلس را به پایان

بردند و ما همگى دست مبارک ایشان را بوسیدیم و در حالیکه ایشان

 تا دم در ما را بدرقه مى‏کردند از ایشان خداحافظى کردیم و در دل به عظمت شخصیت ایشان آفرین

مى‏گفتیم و خوشحال بودیم که افتخارى چنین نصیب ما شد که

 با چنین شخصیتى ملاقات کنیم. نمازها را اعاده کردیم و دست

 از کار جاهلانه خود برداشتیم بنده از آن به بعد

 

گاه گاهى به حضور آن جناب مى‏رسیدم و از خرمن علم و فضیلت

 ایشان خوشه ‏ها برمى‏چیدم.


[ سه شنبه 92/7/2 ] [ 8:13 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]

 

برای ازدواج دلایل بسیاری وجود دارد، اما برای ازدواج نکردن دلیل

 آوردن اغلب سخت و مشکل است.

 دلایلی هست که فرد به خاطر آنها ازدواج می کند، ولی همان دلایل

می تواند ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی رویاروی کند. 

 دلایل نادرست ازدواج عبارتند از:

-شورش  علیه پدر و مادر :

تعارض با والدین، می تواند یکی از دلایلی باشد که فرد جوان را بسوی ازدواج سوق دهد.

 وقتی فردی در خانواده ای زندگی می کند که والدین او اهانت کننده و تحقیر کننده هستند،

بنظر می رسد که ازدواج انتخاب موجهی باشد.

در اینگونه موارد بهتر است که افراد استقلال شخصی خود را بسط دهند و با خانواده خود روبرو شوند.

 

 

 تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد که از آزار

والدین به ازدواج پناه برنده اند، ازدواج آنها نیز آزار دهنده بوده است.

-جستجوی استقلال:

جوانان به اینکه روی پای خود بایستند و کارهایشان را خودشان انجام دهند

و یا مستقل باشند، کشش و علاقه زیادی

 دارند. اما استقلال امری است که فرد، فقط به تنهایی می تواند به آن برسد.

 با اتکای به همسر، فرد به استقلال نخواهد  رسید.

 بسیاری هستند که ازدواج می کنند تا مستقل شوند،

 اما مستقل شدن سال ها وقت می برد و امری است

وابسته به خود فرد تا هرچه بیشتر، روی پای خود بایستد.

-التیام یک ارتباط شکست خورده:

این مورد، از موضوعاتی است که شناسایی آن در دیگران راحت تر

 از شناسایی آن در خودمان است. پاسخ رایج به

هشدارهای دیگران معمولا این است که " نه! من می فهمم که شما

چه می گویید، اما این مورد فرق دارد. " ما تمایل داریم

 که ارتباط جدید و آمیخته با عشق را تنها از منظر وجوه مثبت بنگریم

 و از اینکه ممکن است این ارتباط واکنش به یک ارتباط

 قبلی باشد می پرهیزیم و غفلت می کنیم.فردی که در موقعیت

التیام است، ممکن است برای حمایت هیجانی نیاز به یک

 ارتباط دیگر داشته باشد. ازدواج زمانی موفق تر خواهد بود که دو نفر

 ((بخواهند)) ازدواج کنند. تا اینکه ((نیاز)) به ازدواج  داشته باشند.


-ازدواج زمانی موفق تر خواهد بود که دو نفر ((بخواهند)) ازدواج کنند.

تا اینکه ((نیاز)) به ازدواج داشته باشند.

-فشار خانواده یا اجتماع:

برخی از خانواده ها مطابق آداب، فرهنگ و عرف خود برای ازدواج

 به جوانان فشار می آورند. در یک جامعه شهری و تحصیل

 کرده، این فشار می تواند نامحسوس و ظریف باشد. اما در جامعه ای

دیگربا صراحت و به طور مستقیم از جوان می خواهند

 که ازدواج کند. خانم ها بیشتر درمعرض این استرس هستند. بسیاری

از وقتی که شهر خود را ترک می کنند و به دانشگاه

 می روند، پس از مدتی شاهد ازدواج هم کلاسی‌های دوره دبیرستان

 خود خواهند بود. که حتی بچه دار نیز شده اند و

 همین می تواند بر آنها فشار روانی و استرس وارد کند. در ازدواج نباید

عجله کرد. معمولا شتاب در ازدواج به ارتباط شاد و

 سالمی منجر نمی شود. افرادی که با دلایل درست سعی در

انتخاب همسر دارند نباید تسلیم این فشارها شوند.

-نیاز جنسی:

ازدواج تنها به دلیل رفع نیاز جنسی احتمالا نمی تواند به ازدواج موفقی

منجر شود. چرا که دیگر عوامل مرتبط با ازدواج،

 معمولا از چشم دور می ماند. در این گونه ازدواج، زیبایی های ظاهری

 همسر بیشتر مد نظر قرار می گیرد و شتاب و عجله

 نیز عامل تاثیر گذار منفی دیگری است. در فرهنگ عامه، به اشتباه ،

 باور بر این است که عدم ارضای نیاز جنسی سبب

برخی بیماری های روانی می شود. مثلا برای بهبود حال بیماران روانی،

 برخی توصیه به ازدواج می کنند که نه تنها حال

 بیمار را بهبود نخواهد بخشید، بلکه استرس و فشار روانی بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

-احساس گناه:

گاهی در رابطه با یک نفر احساس گناه می کنیم و به دلیل

احساس گناه یا احساس ترحم با او ازدواج می کنیم. احساس

 گناه یا احساس ترحم به هر دلیلی که ایجاد شده باشد،

یک دلیل نادرست برای ازدواج است.

 


[ دوشنبه 92/7/1 ] [ 10:35 صبح ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

........................



........................
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
""" ........
///