سفارش تبلیغ
صبا ویژن
""""""""""""
وبلاگافکت نوار وضعیت
"""""""""""""

چیزی شبیه سکوت....
چیزی شبیه سکوت فریاد حروفی است که در حلقوم جان قلم مانده اند! نمی گویم سکوت است که فریاد بی قراری روزهای بی کسی است فریادی به اوج سکوت و سکوتی به عمق دریای تنهایی....

 

آماده سازی جامعه برای دوران غیبت از ویژگی های امام هادی(ع) است

حجت الاسلام شیخ علی اصغر ظهیری محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: از جمله اقداماتی که امام هادی علیه‌السلام برای رهبری و هدایت جامعه اسلامی انجام دادند، پایه‌گذاری بحث وکالت و همچنین آماده‌سازی جامعه برای دوران غیبت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف بود.

به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام ظهیری در جمع زائران و مجاوران این مکان مقدس اظهارداشت: امام هادی در نیمه ذی الحجه سال 212 هجری در نزدیکی قوم پا به عرصه هستی نهادند و در سن 42 سالگی در سال 254 هجری به شهادت رسیدند.

وی افزود: یکی از سؤال‌هایی که از دیرباز درباره امامت مطرح است این است که آیا یک کودک می‌تواند زمام رهبری یک جامعه را بر عهده بگیرد؟ سؤالی که در مورد امام هادی نیز مطرح بود چون ایشان در 8 سالگی به امامت رسیدند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در پاسخ گفت: از الطاف الهی نیز این است که علم امامت در لحظات پایانی عمر یک امام به امام بعدی منتقل می‌شود و امام هادی(ع) نیز از این لطف الهی برخوردار شدند.

 

حجت الاسلام ظهیری ادامه داد:

دوران امامت امام هادی(ع) همزمان بود با اختناق و خفقان عجیبی خصوصاً دوران حکومت متوکل که آنقدر اختناق بالا گرفت که هر کس به زیارت سید الشهدا(ع) می‌رفت دستش را می‌بریدند و او را می‌کشتند و حتی مسیر آب را به سمت قبر مطهر ایشان منحرف کردند تا آن را تخریب کنند.

وی گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد امام هادی علیه‌السلام این بود که در اوج چنین خفقانی توانستند جامعه را به خوبی رهبری کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: از جمله اقداماتی که امام هادی علیه‌السلام برای رهبری و هدایت جامعه انجام دادند، پایه‌گذاری بحث وکالت و همچنین آماده‌سازی جامعه برای دوران غیبت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف بود.

وی افزود: ویژگی‌های شخصیتی حضرت را نمی‌توان به شکل کامل تشریح کرد چون معرفی امام احتیاج به ظرفیت و شناخت کامل دارد ولی ما به چند نکته اشاره می‌کنیم.

وی گفت: امام هادی علیه‌السلام در عبادت سرآمد زمان خویش بودند. حضرت همیشه ملازم مسجد بودند و شب‌ها آیات وحی را با اشک تلاوت می‌کردند و اهل تهجد و شب زنده داری بودند.

ظهیری ادامه داد:

ویژگی دیگر حضرت امام علی النقی علیه‌السلام ساده زیستی بود. وقتی افراد متوکل شبانه به خانه امام ریختند. آنها فکر می‌کردند حضرت، شمشیر در خانه نگهداری می‌کند امّا زمانی که بر حضرت وارد شدند دیدند ایشان در یک لباسی پشمینه و روی سجاده‌ای از حصیر در حال عبادت است و در خانه او چیز با ارزشی پیدا نمی‌شود.

وی  ادامه داد: از جمله ویژگی‌های امام هادی علیه‌السلام علم بی‌پایان حضرت است طوری که پس از مناظراتی که با عالمان زمان خویش داشتند، همه آنها به علم آن حضرت اعتراف کردند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: یزداد بصرانی، پزشک متوکل می‌گوید اگر بنا باشد آفریده‌ای نام ببریم که با عالم غیب ارتباط داشته باشد هیچ کس جز علی بن محمّد (النقی) را در عصر حاضر نمی‌توانیم نام ببریم.

وی افزود: حضرت در مورد علم اهل بیت علیهم‌السلام فرمودند: عاصف بن برخیا یک جزء از علم را داشت که توانست تخت بلقیس را نزد سلیمان حاضر کند ولی ما غیر از یک جزء از علم که پیش خداوند متعال مخفی مانده، بقیه‌اش نزد ماست.

ظهیری گفت: یکی از نکات ریزی که به آن پرداخته نشده این است که از اهداف متوکل از این که حدود بیست سال امام را تحت نظر داشتند و در زندان محبوس کردند این است که می‌ترسید مردم از علوم حضرت بهره‌مند شوند و پی به فضائل آن حضرت ببرند در نتیجه متوکل تحقیر شود و مردم او را به حساب نیاورند.

وی گفت: حاکم وقت مدینه نیز طی نامه‌ای به متوکل هشدار داده بود که مردم از نقاط مختلف برای دیدن امام هادی علیه‌السلام و بهره از علم او به مدینه می‌آیند و اگر می‌خواهی این منطقه را از دست ندهی چاره‌ای جز تبعید امام ندارد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اظهارداشت:مهربانی و دلسوزی نیز از خصلت‌های حضرت امام هادی علیه‌السلام بود. وقتی افراد مریض می‌شدند حضرت شبانه به دیدن آنها می‌رفت و آنها را مداوا می‌کرد و یا وقتی مردم مشکلات اقتصادی داشتند خدمت امام علی النقی علیه‌السلام می‌رسیدند و حضرت مشکل آنها را حل می‌کرد.

وی گفت: حضرت هادی علیه‌السلام گاهی آنقدر بخشش می‌کرد که حتی پادشاهان هم چنین بخششی نمی‌کردند و این نشان از کرم و لطف حضرت و بی‌ارزشی دنیا نزد ایشان دارد.

وی گفت: شکیبایی از برجسته ترین صفات مردان بزرگ الهی است و امام هادی علیه‌السلام از این صفت بهره وافر داشتند و علت این که مردم گرداگرد ایشان جمع می‌شدند نیز همین صفت بردباری بود.

حجت الاسلام ظهیری گفت:

 یکی دیگر از ویژگی های حضرت سخت‌کوشی بود. ایشان از حاصل دسترنج خودشان بهره می‌بردند. علی بن خمرد می‌گوید امام هادی علیه‌السلام را دیدم که مشغول کشاورزی بود به گونه‌ای که عرق از صورت حضرت جاری شده بود. گفتم آقا فدایت شوم پس کارگرهای شما کجا هستند فرمود: آن کسی که از من و پدرم برتر بود با بیل زدن در زمین روزگار می‌گذارند گفتم منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام.

وی تأکید کرد: همه ائمه اطهار و انبیاء الهی و جانشینان آنها کار می‌کردند و با تلاش خود امورات شخصی را می‌گذراندند و این مسئله برای جامعه ما به عنوان الگو قابل استفاده است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: امام هادی علیه‌السلام هیبت الهی زیادی داشتند. به گونه‌ای که وقتی وارد بر متوکل می‌شدند ترس عجیبی در دل متوکل می‌افتاد و به گونه‌ای از امام استقبال می‌کرد که وصف‌ناشدنی است.

وی با اشاره شاگردان حضرت خاطرنشان کرد: علی بن جعفر و حضرت عبدالعظیم حسنی نیز از جمله شاگردان امام هادی علیه‌السلام بودند.

حجت‌الاسلام ظهیری گفت: یکی از بهترین شاگردان امام هادی علیه‌السلام، احمد ابن اسحاق قمی است. او محضر چهار امام را درک کرد و از طرف سه امام معصوم وکالت داشت.

 انتهای پیام/پ

 


[ دوشنبه 91/11/16 ] [ 6:4 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

........................



........................
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
""" ........
///