سفارش تبلیغ
صبا ویژن
""""""""""""
وبلاگافکت نوار وضعیت
"""""""""""""

چیزی شبیه سکوت....
چیزی شبیه سکوت فریاد حروفی است که در حلقوم جان قلم مانده اند! نمی گویم سکوت است که فریاد بی قراری روزهای بی کسی است فریادی به اوج سکوت و سکوتی به عمق دریای تنهایی....

 

 

یکی از مهمترین دستورات دینی ، در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام امر به انتخاب صحیح و گزینشهای درست در زندگی است.  علت این تاکید و این دستورات هم این است که که عالم عالم انتخاب است و ارزش و جایگاه انتخابات در عالم هستی بر کسی پوشیده نیست، به قدری این مهم اهمیت دارد که تمام لحظات زندگی انسان را به خودش اختصاص داده و هر روز زندگی انسان وابسته به این انتخابات است.

از زمانی که انسان خودش را می شناسد تا زمانی که می میرد همواره در حال انتخاب است، بسیاری از افراد با انتخاب صحیح دریچه های سعادت را به روی خود می گشایند و برخی از افراد به علت انتخاب بد زمینه سقوط و انحطاط خود را فراهم می کنند.

شغل مناسب ، همسر مناسب ، منزل مناسب ، دوست و همدم مناسب ، مراودات مناسب ، همه و همه از موارد انتخاب انسان است. خیلی از افراد با انتخاب شغل یا همسر یا دوست غیر مناسب دین خود را از دست می دهند . و برخی از افراد با انتخاب درست زمینه سعادت خود را فراهم می کنند

خلاصه لحظه لحظه زندگی انسان با انتخاب ها عجین است بطوری که نمی توان زندگی را بدون انتخاب حتی تصور کرد.و راز و رمز موفقیت انسان به نوع این انتخاب بستگی دارد.

انتخاب ها میدان شخصیت شناسی افراد است و اگر شما بخواهید خودتان یا دیگران را بشناسید یکی از راه های آن نگاه کردن به نوع انتخاب هاست.

ملاک انتخاب در نگاه بسیاری از مردم بر خلاف انتخابی است که در نگاه دین است ، مردم معمولا در انتخابهای خودشان ضرر و نفع را ملاک قرار می دند ، در حالی که دین نظرش کاملا برخلاف آن است.

شما اگر زندگی اهل بیت عیلیهم السلام را مطالعه کنید انسان از نوع انتخابهای آن بزرگواران گاهی شگفت زده می شود و علت تعجب انسان هم به خاطر اهمیتی است که به نوع این انتخاب قائل بودند.

گاهی برای یک انتخاب 25 سال سکوت و خانه نشینی و در پاسخ تمام کسانی که می گویند شما چرا قیام نمی کنید می فرمایند بهترین انتخاب این انتخاب است.

گاهی برای یک انتخاب حادثه ای مثل عاشورا اتفاق می افتد و هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند جلو این انتخاب را بگیرد.

البته گاهی انتخاب های اهل بیت علیهم السلام اجباری بوده و به علت شرایط حاکم بر جامعه مجبور بود یک انتخابی داشته باشند که بسیاری خیال کنند این انتخاب درست نیست. مثلا به اما صادق علیه السلام عرض می کنند : چرا شما سکوت اختیار کردید و چرا قیام نمی کنید ؟ حضرت می فرمایند ما مجبوریم به علت اینکه مردم از یاری کردن ما سر باز زده اند.

یا غیبت امام عصر ارواحنا فداه

به هیچ وجه در انتخاب های اهل بیت علیهم السلام هوی و هوس دیده نمی شود، انتخابهای اهل بیت علیهم السلام تداوم انتخاب خدای متعال است و آن بزرگواران انتخابهای بسیار مهمی داشتند.

گذشته از این اهل بیت علیهم السلام تاکید کرده اند که در زندگی که عجین با انتخاب است مواظب باشید هر انتخابی نداشته باشد ، آن بزگوراان دستوراتی دارند که بسیار مهم است.

انتخاب خدای متعال فلسفه و دلیلش برای کسی روشن نیست (انی اعلم ما لا تعلمون)

 اما انتخاب اهل بیت علیهم السلام به دلیل انتخاب خدای متعال است

بعنوان نمونه:

مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود پدرم امام باقر علیه السلام از قول جدم زین العابدین علیه السلام نقل کرده که امام سجاد علیه السلام فرمود: مردی از اهالی کوفه نامه ای به پدرم امام حسین علیه السلام نوشت و در آن نامه عرض کرد :

 یَا سَیِّدِی أَخْبِرْنِی بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ

مولای من ! مرا به خیر دنیا و آخرت راهنمایی کن

حضرت در جواب نوشتند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ کَفَاهُ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ

هر کسی رضای خدا را به ناراحتی مردم بجوید و رضای خدا را مقدم کند خدای متعال اورا از مردم بی نیاز می کند اما اگر رضایت مردم مقدم شد بدانید که خدا هم او را به مردم واگذار می کند.

اگر خواستی انتخاب کنی رضایت خدای متعال را در نظر بگیر.


[ چهارشنبه 88/3/20 ] [ 7:16 عصر ] [ ع. الف . ضاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

........................



........................
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
""" ........
///